Idea Grassroots Edison

1
Ketika dia melihat Wang Liangren, pengurus besar Taizhou lainke alarm Co., Ltd., dia berdiri di sebelah "Rumah Tin" dengan pemutar skru di tangannya. Cuaca panas membuatkannya banyak berpeluh dan baju putihnya basah.

"Tebak apa ini?" Dia menepuk lelaki besar di sekelilingnya, dan kepingan besi membuat "bang". Dari penampilan, "Tin House" tampak seperti kotak angin, tetapi ekspresi Wang Liangren memberitahu kita bahawa jawapannya tidak begitu sederhana.

Melihat semua orang saling berpandangan, Wang Liangren tersenyum berani. Dia melepaskan penyamaran "Tin House" dan mengungkapkan alarm.

Berbanding dengan kejutan kami, rakan-rakan Wang Liangren telah lama terbiasa dengan "ide indahnya". Di mata rakan-rakannya, Wang Liangren adalah "Tuhan yang hebat" dengan otak yang sangat baik. Dia sangat suka mempelajari semua jenis "artifak penyelamat". Dia sering mendapat inspirasi dari berita untuk penemuan dan ciptaan. Dia secara bebas telah mengambil bahagian dalam penyelidikan dan pengembangan syarikat dengan 96 paten.
1
Penggemar penggera
Kegilaan Wang Liangren dengan sirene bermula lebih dari 20 tahun yang lalu. Secara kebetulan, dia sangat berminat dengan penggera yang hanya mengeluarkan suara monoton.
Kerana hobinya terlalu kecil, Wang Liangren tidak dapat menemukan "orang kepercayaan" dalam hidupnya. Nasib baik, ada sekumpulan "peminat" yang berkomunikasi dan berbincang bersama di Internet. Mereka mengkaji perbezaan bunyi penggera yang berbeza dan menikmatinya.
2
Wang Liangren tidak berpendidikan tinggi, tetapi dia mempunyai rasa perniagaan yang sangat sensitif. Setelah bersentuhan dengan industri penggera, dia mencium peluang bisnis. "Industri penggera terlalu kecil dan persaingan pasar relatif kecil, jadi saya ingin mencobanya. "Mungkin anak lembu yang baru lahir tidak takut pada harimau. Pada tahun 2005, Wang Liangren, yang baru berusia 28 tahun, memasuki industri penggera dan mendirikan Taizhou Lanke alarm Co., Ltd. dan membuka jalan penemuan dan penciptaannya.
“Pada awalnya, saya baru sahaja membuat penggera konvensional di pasar. Kemudian, saya cuba mengembangkannya secara bebas. Perlahan-lahan, saya telah mengumpulkan lebih daripada selusin paten dalam bidang penggera. " Wang Liangren mengatakan bahawa sekarang syarikat dapat menghasilkan hampir 100 jenis penggera.
Selain itu, Wang Liangren juga sangat terkenal di kalangan "peminat penggera". Bagaimanapun, dia sekarang adalah pengeluar dan pemilik "pembela", penggera terbesar di dunia yang dilaporkan oleh CCTV. Pada awal bulan Agustus tahun ini, Wang Liangren, bersama "pembela" kesayangannya, naik ke kolom "pertunjukan sains dan teknologi fesyen" CCTV dan melancarkan gelombang rasa keberadaan.
Di kawasan tanaman lainke, wartawan melihat "raksasa" ini: panjangnya 3 meter, kaliber speaker setinggi 2.6 meter dan lebar 2.4 meter, dan lebih dari cukup untuk enam orang kuat dengan ketinggian 1.8 meter hingga baring. Sesuai dengan bentuknya, kekuatan dan desibel "bek" juga luar biasa. Diperkirakan bahwa radius penyebaran suara "pembela" dapat mencapai 10 kilometer, meliputi lebih dari 300 kilometer persegi. Jika diletakkan di Gunung Baiyun, suaranya dapat mencakup seluruh wilayah kota Jiaojiang, sementara liputan penggera pertahanan udara elektroakustik umum kurang dari 5 kilometer persegi, yang juga merupakan salah satu sebab mengapa "pembela" dapat memperoleh paten penemuan .
Ramai orang tertanya-tanya mengapa Wang Liangren menghabiskan empat tahun dan hampir 3 juta yuan untuk membangunkan penggera "tidak terjual" seperti itu?
“Pada tahun gempa Wenchuan, saya melihat rumah-rumah runtuh dan berita penyelamat di kawasan bencana di TV. Saya berfikir bahawa apabila saya tiba-tiba menghadapi bencana seperti itu, akan berlaku gangguan rangkaian dan elektrik. Bagaimana saya dapat segera mengingatkan orang dengan cara yang paling cepat dan berkesan? Saya rasa sangat mustahak untuk membangunkan peralatan tersebut. " Wang Liangren mengatakan bahawa dalam hatinya, menyelamatkan nyawa jauh lebih penting daripada menghasilkan wang.
Perlu disebutkan bahawa "pembela" yang dilahirkan kerana gempa Wenchuan memiliki kelebihan lain, kerana ia mempunyai mesin diesel sendiri, yang dapat dimulakan hanya dalam 3 saat, yang dapat memenangkan waktu yang berharga untuk menghindari bencana.
Anggaplah berita sebagai "sumber inspirasi penemuan"
Bagi orang biasa, berita hanya boleh menjadi saluran untuk mendapatkan maklumat, tetapi bagi Wang Liangren, "Edison akar rumput", itu adalah sumber inspirasi penemuan.
Pada tahun 2019, hujan lebat yang dibawa oleh taufan super "lichema" menjebak banyak penduduk Kota Linhai dalam banjir. "Sekiranya anda menggunakan penggera untuk mendapatkan bantuan, penembusannya cukup kuat untuk didengar oleh pasukan penyelamat berdekatan. "Ketika Wang Liangren melihat di surat kabar bahawa beberapa orang yang terperangkap tidak dapat mengirim pesan kesusahan mereka tepat pada masanya disebabkan oleh gangguan kuasa dan pemutusan rangkaian, idea seperti itu terlintas di fikiran. Dia mulai meletakkan dirinya dalam posisi untuk berfikir, jika dia terperangkap, apa jenis alat penyelamat yang akan membantu?
Tenaga elektrik adalah faktor yang paling kritikal. Penggera ini tidak hanya dapat digunakan jika terjadi gangguan daya, tetapi juga memiliki fungsi penyimpanan daya untuk mengecas telefon bimbit buat sementara waktu. Menurut idea ini, Wang Liangren mencipta penggera yang dikendalikan oleh tangan dengan penjana sendiri. Ia mempunyai fungsi bunyi diri, cahaya diri dan penjanaan tenaga diri. Pengguna boleh menggoyangkan pemegang secara manual untuk menghasilkan tenaga.
Setelah mendapat pijakan yang kuat dalam industri penggera, Wang Liangren mula memikirkan untuk menghasilkan pelbagai produk penyelamat kecemasan, berusaha memendekkan masa penyelamatan dan berusaha untuk lebih menghidupkan mangsa.
Sebagai contoh, ketika dia melihat seseorang melompat dari gedung berita dan kusyen udara yang menyelamatkan nyawa tidak cukup tinggi, dia mengembangkan kusyen udara yang menyelamatkan nyawa yang hanya memerlukan 44 saat untuk melambung; Ketika dia melihat banjir mendadak dan orang-orang di pantai tidak dapat menyelamatkan pada waktunya, dia mengembangkan "alat lempar" yang menyelamatkan nyawa dengan ketepatan lemparan yang lebih tinggi dan jarak yang lebih jauh, yang dapat melemparkan tali dan jaket keselamatan ke tangan yang terperangkap orang pada kali pertama; Melihat api di ketinggian, dia mencipta slaid pelarian slaid, dari mana perangkap dapat melarikan diri; Melihat banjir menyebabkan kerugian kenderaan yang serius, dia mencipta pakaian kereta yang kedap air, yang dapat melindungi kenderaan dari direndam di dalam air
Pada masa ini, Wang Liangren sedang mengembangkan topeng pelindung dengan perlindungan tinggi dan kebolehtelapan yang baik. “Ketika COVID-19 terjadi, foto penari telanjang Li Lanjuan dilihat di Internet. Kerana dia memakai topeng untuk waktu yang lama, dia meninggalkan kesan mendalam di wajahnya. Wang Liangren mengatakan bahawa dia terharu dengan foto itu dan memikirkan merancang topeng yang lebih selesa untuk kakitangan perubatan lini depan.
Setelah membuat kajian yang mendalam, topeng pelindung pada dasarnya telah dibentuk, dan reka bentuk struktur khas menjadikan topeng itu lebih kedap udara dan lebih mudah ditapis. "Saya rasa ini agak buruk. Ketelusannya tidak cukup tinggi, dan tahap keselesaan perlu ditingkatkan. Wang Liangren mengatakan bahawa kerana topeng terutama digunakan untuk perlindungan wabak, kita harus lebih berhati-hati dan dimasukkan ke pasar nanti.
Bersedia untuk "membuang wang ke dalam air"
Ia tidak mudah dicipta, dan lebih sukar untuk merealisasikan transformasi pencapaian paten.
"Saya pernah melihat data sebelum ini. Hanya 5% daripada teknologi yang dipatenkan dari pencipta bukan pekerjaan domestik yang dapat diubah, dan kebanyakan dari mereka hanya berada pada tahap sijil dan lukisan. Jarang sekali membuat produksi dan mencipta kekayaan. " Wang Liangren memberitahu wartawan bahawa alasannya adalah kerana kos pelaburan terlalu tinggi.
Kemudian dia mengeluarkan benda getah berbentuk gelas dari laci dan menunjukkannya kepada wartawan. Ini adalah kacamata yang direka untuk pesakit dengan rabun. Prinsipnya adalah menambahkan aksesori pelindung pada kacamata agar mata tidak terkena udara. "Produknya kelihatan sederhana, tetapi memerlukan banyak wang untuk membuatnya. Pada masa akan datang, kita harus sentiasa melaburkan wang untuk menyesuaikan acuan dan bahan produk agar lebih sesuai dengan wajah orang. "Sebelum produk siap keluar, Wang Liangren tidak dapat mengira masa dan wang yang dibelanjakan.
Lebih-lebih lagi, sebelum produk ini dimasukkan ke pasar, sukar untuk menilai prospeknya "Mungkin popular atau tidak popular. Perusahaan biasa tidak akan mengambil risiko membeli paten ini. Nasib baik, Ryan dapat menyokong saya untuk membuat beberapa percubaan. Wang Liangren mengatakan bahawa ini juga merupakan alasan mengapa sebahagian besar penemuannya dapat pergi ke pasar.
Walaupun begitu, modal masih merupakan tekanan terbesar yang dihadapi Wang Liangren. Dia telah melaburkan modal yang terkumpul oleh dirinya pada tahap awal keusahawanan untuk menjadi inovasi.
“Penelitian dan pengembangan awal memang sulit, tetapi juga merupakan proses meletakkan landasan. Kita harus bersedia 'membuang wang ke dalam air'. " Wang Liangren memfokuskan pada inovasi asli dan melakukan kemunduran dan kemacetan yang dihadapi dalam penemuan dan penciptaan. Setelah bertahun-tahun berusaha keras, produk penyelamat darurat yang dihasilkan oleh Lenke telah dikenali oleh industri, dan pengembangan perusahaan telah berjalan di jalan yang benar. Wang Liangren telah membuat rancangan. Pada langkah berikutnya, dia akan melakukan beberapa percobaan di platform media baru, meningkatkan kesadaran tentang "artifak penyelamatan" di tingkat publik melalui komunikasi video pendek, dan memanfaatkan potensi pasar lebih jauh.
3


Masa penghantaran: Sep-06-2021